יום שבת, 12 בפברואר 2011

מאמר אוסקר 2011 – שבועיים לפני:


קצת לפני האוסקר, הנה התחזיות שלי לטקס הנ"ל.

הסרט הטוב ביותר: הרשת החברתית/נאום המלך, אומץ אמיתי, התחלה, ברבור שחור, פייטר, צעצוע של סיפור 3, 127 שעות, הילדים בסדר, קר עד העצם.

אני די מתלבט בין הזוכה הבטוח עד עכשיו (וגם סרט השנה שלי), "הרשת החברתית" ובין הדרמה התקופתית שכתוב לה "אוסקר" על המצח, "נאום המלך". הרשת החברתית  כמובן לא יזכה לקולות השמרנים שבאקדמיה, עקב חוסר הידיעה מה זה "לייק" (לא צריך פייסבוק כדי לדעת מה זה, אני הוכחה חיה לכך...) אבל יזכה בטוח בקולות של החבר'ה הצעירים והאלטרנטיביים. נאום המלך, שיותר מתאים לטעם האקדמיה יש סיכוי גבוה לקחת את הפרס במקומו, ולאחר זכיות בפרסי איגוד המפיקים, הבמאים והשחקנים זה כבר נהיה מדאיג. אם שני הסרטים האלה לא ייקחו, אז הזוכה יהיה "אומץ אמיתי", המערבון של האחים כהן. לכל השאר, לצערי, אין אפילו סיכוי קלוש לזכות.

הבמאי הטוב ביותר: דייוויד פינצ'ר ("הרשת החברתית"), טום הופר ("נאום המלך"), דארן ארונופסקי, ("ברבור שחור"), האחים כהן ("אומץ אמיתי"), דייוויד או. ראסל ("פייטר").

אפילו אם "נאום" יגרוף את פרס הסרט, אין לבמאי שלו סיכוי כנגד פינצ'ר. אבל לזה יש רק סיבה אחת – זה לא שהאקדמיה אוהבת פתאום את פינצ'ר או משהו, אלא שטום הופר לא ביים סרטים עד היום. אם הוא היה במאי יותר וותיק ומוערך הוא היה מועמד די מאיים. כי בכל זאת, מעטים היו הבמאים שקיבלו מועמד על סרט הבכורה שלהם ועוד יותר מעטים היו שזכו עליו (למעשה, רק סם מנדז קיבל את האוסקר על סרטו הראשון – "אמריקן ביוטי"). לפינצ'ר יש גם את יתרון ה"התעלמנו ממך עד היום" ואת יתרון ה"עשית אחלה סרט". כך שאם הוא לא ייקח את הפסלון המוזהב, המועמדים הבאים הם האחים כהן. יש סיכוי שהקולנוענים האהובים עליי ייקחו את הפרס השני שלהם בקטגורית הבימוי. אני יודע שזה נשמע די הזוי, אבל שום דבר כבר לא יכול להיות הזוי כמו אי ההעמדה של כריס נולאן. דארן ארונופסקי ודייוויד או. ראסל (באמת???) יכולים רק לחלום ונולאן צריך לחכות ל"האביר האפל עולה".

השחקן הטוב ביותר: קולין פירת' – נאום המלך, ג'סי אייזנברג – הרשת החברתית, ג'ף ברידג'ס – אומץ אמיתי, ג'יימס פרנקו – 127 שעות, חאוויר בארדם – ביותיפול. 

לעזאזל עם המלחמה בין הרשת לנאום. מצד אחד - קולין פירת' הוא שחקן שכולם אומרים שהיה צריך לזכות כבר באוסקר עקב מספר המועמדויות הרב שלו (אחת) בהם לא זכה, והוא מגלם דמות סימפטית היסטורית כמו שהאקדמיה אוהבת. מצד שני – ג'סי אייזנברג נתן את הופעת השנה מבחינתי ומבחינת עוד הרבה אחרים. ולא זו היה ביג דיל אם הוא היה לא היה עושה את "זומבילנד" בשנה שעברה או לא היה אלמוני לחלוטין לפני שנתיים, אבל הוא כן עשה, ולראות אותו בתפקיד מארק צוקרברג זה ממש מפתיע. הבעיה שלו היא שאף שחקן בתפקיד ראשי לא זכה על גילום נבל (חניבעל לקטר לא היה נבל והוא היה דמות משנית) כך שרמת ההזדהות ירדה מדמותו. אין יותר מדי אלטרנטיבות – ג'ף ברידג'ס וחאוויר בארדם זכו כבר בפרס שלהם, וג'יימס פרנקו לא יצטרך פרסים כדי שנראה אותו בטקס. אז עד כמה שאני שונא להגיד את זה:   And the Oscar goes to… Colin Firth


השחקנית הטובה ביותר: נטלי פורטמן – ברבור שחור, אנט בנינג – הילדים בסדר, מישל וויליאמס – וואלנטיין עצוב, ג'ניפר לורנס – קר עד העצם, ניקול קידמן – מחילת הארנב.

סוף סוף מנוחה מהקרב בין הרשת לנאום. אני לא חושב שיש מה להוסיף על ההופעה הטובה של הישראלית שלנו בהוליווד בסרט "ברבור שחור", חוץ מזה שאולי (אולי) היא תפסיד את הפרס לאנט בנינג בכל זאת.
ובקשר לשאר - ג'ניפר לורנס היא שחקנית מוכשרת אבל אוסקריה עוד לפניה, מישל וויליאמס מחזיקה בתואר האישה השלישית היפה על כדור הארץ (והיא גם שחקנית טובה, אבל זה פרט שולי) אבל הסרט שלה לא זכה למספיק מועמדויות אחרות, וניקול קידמן מתחילה יפה את עלייתה חזרה לצמרת הוליווד אבל לא ברמה שמגיעה לאוסקר. בקיצור – נטלי, חסר לך שלא תזכירי את המדינה שלך בנאומך.

שחקן המשנה הטוב ביותר: כריסטיאן בייל – פייטר, ג'פרי ראש – נאום המלך, ג'ון הוקס – קר עד העצם, מארק רופאלו – הילדים בסדר, ג'רמי רנר – גנב עירוני

"נאום המלך" נדחף לכל מקום, אבל פה לפחות אין התלבטות – עד כמה שאני מסמפט את ג'פרי ראש אני מסמפט יותר את כריסטיאן (וכמוני כל מבקר בארה"ב) שכרגיל פוגע בגוף שלו כדי לשחק הכי טוב שהוא יכול. אם כריסטיאן, או מה שנשאר ממנו, יפסיד, וכך גם ג'פרי, אז ג'ון הוקס האלמוני יחסית עד עכשיו יכול בהחלט להפתיע. מועמדים חסרי סיכוי: מארק רופאלו, שבדיוק כמו הילדים בסרט עליו הוא מועמד, היה בסדר, וג'רמי רנר שגנב לאנדרו גארפילד מ"הרשת החברתית" את המועמדות בלי בושה. .I Knife You

שחקנית המשנה הטובה ביותר: היילי סטיינפלד – אומץ אמיתי, מליסה ליאו – פייטר, הלנה בונהם קרטר – נאום המלך, אמי אדמס – פייטר, ג'קי וויבר – ממלכת החיות.

מליסה זכתה כמעט בכל פרס אפשרי על תפקידה כאמא הערסית ב"פייטר", אבל רק כי סטיינפלד הקטנה הייתה מושא להתעלמות או שהיא שובצה בקטגורית השחקנית הראשית. נכון שהיא נשאה את כל "אומץ" על הכתפיים שלה, אך אם היא הייתה מועמדת באותה קטגוריה עם נטלי ואנט, לא היה לה סיכוי. הדבר היחיד שיכול להיות רע בזכייה של היילי היא לשמוע אותה מזכירה את החבר שלה, לפי שמועות, ג'סטין ביבר.
אם לא היא אז מליסה, או לחילופין הלנה קרטר בתפקיד מלכת אנגלייה. איימי אדמס שברה סוף סוף את תדמית הילדה הטובה שלה כשהיא מגלמת ברמנית עם פה מלוכלך – אבל זה לא מספיק. וג'קי וויבר היא... מישהי. (ואם האקדמיה מעמידה שחקני משנה מסרטים אוסטרליים, אני רוצה לראות את לוק פורד על תפקידו ב"הבלון השחור"!)

התסריט המקורי הטוב ביותר: התחלה, נאום המלך, פייטר, הילדים בסדר, עוד שנה

אם כל הכבוד לנאום המלך (ואין כבוד), התסריט שלו הוא בהחלט לא הצד החזק: זה מלך מגמגם שעובר טיפולי קלינאות תקשורת! אני יכול לעשות סרט על ספר ספר שמונח על המדף וזה יהיה יותר מעניין.. אז מי יזכה? אמ... לא יודע... כריס נולאן? הוא נזרק ללא רחמים מקטגוריית הבמאי ומגיע לו איזה פרס ניחומים והכרה על כך שאינספשן הוא סרט נהדר. פייטר והילדים בסדר יביטו מהצד ואני בספק אם מייק לי יגיע בכלל לטקס. (אני אישית חושב שדווקא "בלו וואלנטיין" קופח בקטגוריה הזאת, אבל עדיף לסגור עניין.)


התסריט המעובד הטוב ביותר: הרשת החברתית, 127 שעות, אומץ אמיתי, צעצוע של סיפור, קר עד העצם.

בקטגוריה בה כולם שווים 10 מתוך 10 צריך למצוא תסריט ששווה 11. והתסריט הזה הוא הרמוניית המילים המהירות שכתב אהרון סורקין. הייתי רוצה שהאחים כהן או דני בויל או מייקל ארדנט יעלו לבמה, אבל צערי סורקין לוקח את כולם בכיס הקטן. מי היה מאמין שסרט על פייסבוק יכול להיות כל כך טוב?????

סרט האנימציה הטוב ביותר: צעצוע של סיפור 3, הדרקון הראשון שלי, אומן האשליות.

אני באמת חייב להסביר למה?

הסרט הזר הטוב ביותר: ביותיפול (מקסיקו)/בעולם טוב יותר (דנמרק), האישה ששרה (קנדה), שן כלב (יוון), מחוץ לחוק (אלג'יריה).

אני כנראה אוהב את האמריקאים כי לא ראיתי סרטים זרים השנה. אז אני אלך עם הזרם ואגיד... ביותיפול. יש לו גם שחקן מצוין, במאי מוערך ופרסים רבים. אבל יש לו שתי בעיות – קודם כל, הוא אמור להזכיר, לפי מה שהבנתי, את "החוש השישי". ובמה הסרט הזה זכה בדיוק? ושנית, "בעולם טוב יותר" זכה בגלובוס הזהב. אז זה באזז נגד עוד יותר באזז. דנמרק נגד מקסיקו. נשמע כמו משחק של המונדיאל.

פרסים אחרים:

סרט תיעודי: "Exit Through The Gift Shop"
צילום: "אומץ אמיתי"
עיצוב אומנותי: "נאום המלך"
עיצוב תלבושות: "נאום המלך"
עריכה: "נאום המלך"
אפקטים מיוחדים: "התחלה"
פסקול: "הרשת החברתית"
סאונד: "התחלה"
עריכת סאונד: "התחלה"
שיר מקורי: "If I Rise" (127 שעות)

מי ייקח, מי יקופח? ומי יזכה בשנה הבאה? לאחר האוסקרים אפרסם את כל הדעות שלי.

תגובה 1:

  1. לטעמי, דייויד פינצ'ר הוא אחד הבמאיםה כי טובים כיום בהוליווד. כמובן שהוא קנה אותי בזודיאק, אחד הסרטים לצפייה שאני תמיד רואה ולא משנה מתי הוא מוקרן.

    השבמחק