יום שבת, 12 במרץ 2011

אוסקר 2012 - תחזיות: מרץ


תשכחו מהתחזיות הקודמות.
כן, אני יודע שעבר פחות מחודש, אבל בחודש הזה התוועדתי לעוד סרט שיוצא השנה ומשנה לי את כל התמונה. מלבד זאת, התחזית הנוכחית יותר מפורטת, חפה משגיאות כתיב, ועם ניתוחון קצר של מי עשוי לנצח. קודם – הניתוח של  המועמדים לסרט הטוב ביותר (והפעם יש שם 14 סרטים – אני סוקר את כל אלה שעשויים להיות בעשירייה הראשונה*). זכרו שעד כמה שאני נשמע בטוח כאילו כבר הכריזו על המועמדים, הכל עדיין בגדר ניחוש בלבד.
התחזיות הבאות יתפרסמו בתחילת חודש יוני.

סוס מלחמה  - דרמת מלחמה אפית של ספילברג, המספרת על נער שיוצא להציל את סוסו האהוב מחזית הקרב במלחמת העולם הראשונה.

נערה עם קעקוע דרקון – הגרסה האמריקאית  - דייוויד פינצ'ר עושה רימייק לדרמת המתח של סטיג לארסון, המספרת על האקרית פאנקיסטית (רוני מארה המפורסנגת) ועיתונאי מתוסכל  (דניאל קרייג) שיוצאים לפתור תעלומת היעלמות של נערה לפני 30 שנה.

שיטה מסוכנת – דרמה ביוגרפית על יחסיהם של זיגמונד פרויד (ויגו מורטנסן) וקארל יונג (מייקל פסבנדר), אבות הפסיכואנליזה. נשמע בסדר, אבל זה מבוים על ידי דייוויד קרוננברג. עכשיו זה נשמע מעניין ברמות קשות. מבוסס על סיפור אמיתי!

עץ החיים – סרטו החמישי בלבד של טרנס מאליק שמספר על... מישהו... אה..ש...שנות ה...אממ... בחור קשוח ש... ממממ...Daddy Issues... אה......... משהו של טרנס מאליק עם עלילה כלשהי בכיכובם של בראד פיט ושון פן.

הוגו קברה – מרטין סקורסזה עושה פנטזיית ילדים! אחד הבמאים האלימים בעולם עושה סרט על נער פריזאי שמתקן מכונה מסתורית ועל הדרך פוגש את היט גירל ואת ז'ורז' מלייס (במאי אמיתי שמגלום ע"י בן קינגסלי) שסוחפים אותו להרפתקה מופלאה. 

קנינו גן חיות – קמרון קרואו חוזר עם דרמה על משפחה בהנהגתו של מאט דיימון שמחליטה לעזוב הכל לטובת ניהול גן חיות לחיות אקזוטיות. מבוסס על סיפור אמיתי!

עכשיו – סרטו החדש של אנדרו ניקול (המופע של טרומן, גטקה) המספר על עולם בו גן ההזדקנות נעלם ואנשים מתחילים לשלם עבור שנות חיים. אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה 2 שורות של עלילה כל-כך הפעימו והדהימו אותי.

The Ides Of March דרמה פוליטית של ג'ורג' קלוני וגראנט הסלוב, על סנטור שמנסה לרוץ לנשיאות (ג'ורג' קלוני עצמו) ועל ה"מוח" שמאחורי מסע הבחירות שלו (ריאן גוסלינג).

מבוגר צעיר – דרמה קומית בכיכובה של שרליז ת'רון, שנכתבת ע"י דיאבלו קודי ומבוימת ע"י ג'ייסון רייטמן. מכיוון שאותו צמד בדיוק עשה את "ג'ונו", זה נשמע מבטיח.

מאניבול – בראד פיט, ג'ונה היל (כן) ופיליפ סימור הופמן בדרמת בייסבול המספרת על מנהל צעיר ששיקם את קבוצת הבייסבול "אוקלנד אוקס" בשנות ה-2000 המוקדמות. מבוסס על סיפור אמיתי! 
השבוע שלי עם מרילין – מישל וויליאמס בתפקיד מרילין מונרו! וזהו! אבל זה עדין נשמע טוב! מבוסס על סיפור אמיתי!

מתחילים – נציג האינדי. סיפורו של גבר צעיר (יואן מק'גרגור) המגלה שאביו בן ה-75 (כריסטופר פלאמר) הוא הומו. מבוסס על סיפור אמיתי! מחייו של הבמאי!

גברת הברזל – דרמה ביוגרפית בריטית – ובכאלה אי אפשר לזלזל – על מרגרט תאצ'ר, המגולמת על ידי מריל סטריפ. Need to say more? (מבוסס על סיפור אמיתי!)

העזרה – "התרסקות" במיסיסיפי של שנות ה-60. עם אמה סטון, ויולה דייוויס וברייס דאלאס הווארד.

מחשבות על הזוכה: התחרות תהיה כנראה בין הסוס לדרקון. סטיבן ספילברג ו"סוס מלחמה" היו זוכים כמעט בטוחים – אלא אם כן דייוויד פינצ'ר לא היה מפסיד השנה את האוסקר על "הרשת החברתית". מאחורי הסוס והדרקון ישנו "עץ החיים" של טרנס מאליק, שגם לו יש יתרון: אם האקדמיה לא תיתן למאליק את האוסקר השנה, הם יצטרכו לחכות עד 2024 בשביל הזדמנות לתת לו, והעולם בכלל יושמד ב-2012, אז זה באמת דחוף!

הבמאי הטוב ביותר
סטיבן ספילברג – סוס מלחמה
דייוויד פינצ'ר – נערה עם קעקוע דרקון
טרנס מאליק – עץ החיים
דייוויד קרוננברג – שיטה מסוכנת
מרטין סקורסזה – הוגו קברה

מחשבות על הזוכה: לדעתי התחרות היא, שוב, בין פינצ'ר לספילברג. האוסקר נשדד במלוא מובן המילה מפינצ'ר השנה, ולכן יש לו יותר סיכוי באופן סטטיסטי. מאחוריהם, בדיוק כמו קודם, נמצא טרנס מאליק, שאם לא יזכה השנה יזכה ב-2088. ובמפתיע, מתחתיו נמצא דייוויד קרוננברג. כן, הבחור שעשה סרטים שהם בין האלימים בהיסטוריה, וידוע בעיקר ביכולתו להביא את יכולות המשחק של ויגו מורטנסן לגבהים חדשים. 

השחקן הטוב ביותר
מאט דיימון – קנינו גן חיות
דניאל קרייג – נערה עם קעקוע דרקון
ברא פיט – עץ החיים
ריאן גוסלינג – The Ides of March
מייקל פסבנדר – שיטה מסוכנת

מחשבות על הזוכה: בוא נקבע את הקטגוריה הזאת בעזרת שיטת "נפה והסבר". את דניאל קרייג, על אף שאני בטוח שהוא יהיה מצוין ב"דרקון", אפשר לנפות פשוט כי בינתיים הוא לא הוכיח את עצמו כשחקן "איכות". את ריאן גוסלינג נוריד מהרשימה, בגלל שהוא עוד צעיר מדי.
את מאט דיימון הייתי מוריד כי עד כמה שהוא שחקן טוב, תפקידו ב"קנינו גן חיות" לא נראה כמו משהו מיוחד. זה משאיר אותנו עם בראד פיט ומייקל פסבנדר. בראד פיט הוא שחקן די ידוע – אם לא ראיתם בעשרים השנים האחרונות לפחות סרט אחד בכיכובו, אתם לא רואים בכלל סרטים. אז אם הוא נמצא פה הרבה זמן והוא שחקן די טוב, למה לא לתת לו את האוסקר סוף-סוף? מייקל פסבנדר, מצד שני, הוא שחקן לא וותיק, ממדינה זרה (הסרט ההוליוודי הראשון של הוא "300", וזה לא סימן טוב) ולא מוערך מספיק. הפרס היחיד שלו הוא הסא"ג לאנסמבל השחקנים הטוב ביותר על "ממזרים חסרי כבוד", ובנוסף למועמדות לבאפט"א זה הכל.
אבל כמו שלפיט יש משהו שלמייקל אין, למייקל יש משהו שלפיט אין – דמות מרתקת. בראד משחק ב"עץ החיים" אבא קשוח. זה נשמע סבבה, אבל להשוות את לפסבנדר שמגלם את קארל יונג? זו דמות הרבה יותר טובה, מרתקת ואפלה.

השחקנית הטובה ביותר
מישל וויליאמס – השבוע שלי עם מרילין
שרליז ת'רון – מבוגר צעיר
רוני מארה – נערה עם קעקוע דרקון
ויולה דייוויס – העזרה
מריל סטריפ – גברת הברזל

מחשבות על הזוכה: נכון שיש פה את מריל סטריפ בתפקיד אשת שלטון בריטית (הלן מירן וקולין פירת' הוכיחו לנו שזה הולך באוסקר), אבל יש פה גם את מישל וויליאמס. בתפקיד מרילין מונרו. מילא שהאישה הכי יפה בעולם (שיניתי קצת את הדירוג שלי) משחקת אישה יפה כמעט כמוה, אבל מדובר בשחקנית צעירה ומצויינת שמגלמת את אחת הנשים המתוסבכות בעולם. אני יכול לומר עכשיו שהתחרות כמעט סגורה על מישל. סורי מריל, אולי בשנה הבאה. או בשנה שאחריה. או בשנה שאחריה. או בזאת שאחריהן...

שחקן המשנה הטוב ביותר
כריסטופר פלאמר – מתחילים
ויגו מורטנסן – שיטה מסוכנת  
פיליפ סימור הופמן – מאניבול
קיליאן מרפי – עכשיו
בן קינגסלי – הוגו קברה

מחשבות על הזוכה: לכריס פלאמר יש כמעט כל מה שאוסקריסט-בלי-אוסקר יכול לבקש: יכולת משחק, הערכה יוצאת דופן וצורך לפיצוי מהאקדמיה שתמיד התעלמה ממנו (והוא גם משחק הומו. זה תמיד עוזר). אבל מה עם ויגו מורטנסן? הוא שחקן בן-זו*** שהיה צריך להיות מועמד על "שר הטבעות" וככל הנראה להיות מועמד מאיים מאוד מאוד על תפקידו ב"סימנים של כבוד" (כך אומרים, אני עצמי לא ראיתי). ומה עם בן קינגסלי? הוא נחשב לאחד השחקנים הטובים בהיסטוריה ועל אף שכבר יש לו אוסקר היו לו עוד איזה מיליון מועמדויות, ואותו דבר נכון לגבי פיליפ סימור. אכן, כולם ראויים. אה, מה קיליאן מרפי עושה פה? טוב, לדעתי הוא אחד השחקנים הטובים בדור שלו, ו"עכשיו" הוא אחד הסרטים היחידים בהם הוא משחק בתפקיד כמעט ראשי (טוב, הוא היה ראשי ב"ארוחת בוקר על פלוטו", אבל אני לא חושב שאיהנה לראות אותו בתור מלכת דראג...). במאמר מוסגר אציין שאף תחזית אוסקר נוכחית שראיתי באינטרנט לא כוללת את "עכשיו", ורק אני כללתי אותו, בעיקר כי הוא הסרט שאני מחכה לו הכי השנה. העלילה נשמעת מצויינת, ואני חושב שקיליאן מרפי בתפקיד האנטגוניסט הראשי רק יעשה לסרט הזה טוב. ועכשיו כשסיימנו את הדיון על "עכשיו"...אז... איפה הייתי? אה, אין לי מושג מי יזכה.

שחקנית המשנה הטובה ביותר
קלואי מורץ – הוגו קברה
אמה סטון – העזרה
מריסה טומיי – The Ides of March
אוקטביה ספנסר – העזרה
קירה נייטלי – שיטה מסוכנת

מחשבות על הזוכה: אם בקטגוריה הקודמת לא היה לי מושג על הזוכה כי כולם שם טובים, פה אין לי מושג כי.. אין לי מושג. לא על התפקידים הספציפיים שלהם ולא על הבאזז האוסקר.
כשחושבים על זה, רוב הפילמוגרפיה של רוב השחקניות לא נשמעת אוסקרית במיוחד: קלואי מורץ שיחקה ב"קיק-אס", אמה סטון שיחקה ב"זומבילנד", אוקטביה ספנסר שיחקה ב"המכשפים מוויברלי פלייס" (WTF?!) וקירה נייטלי שיחקה ב"שודדי הקאריביים".
וזה משאיר אותנו עם מריסה. היא נהנית לעשות חיל בקטגוריה הזאת, ובגלל זה, אם יכוונו לי אקדח לראש אומר שהיא תהיה הזוכה. אבל כאמור, הכל פתוח.

התסריט המקורי הטוב ביותר
עץ החיים – טרנס מאליק
מבוגר צעיר – דיבאלו קודי
מתחילים – מייק מילס
גברת הברזל – אבי מורגן
עכשיו – אנדרו ניקול

מחשבות על הזוכה: אנדרו נגד אבי (נשמע כמו לוחם הגנה נגד חייל בריטי). גם אם התחזית לא מדויקת במאה אחוז, היא תיראה כמו שחזור של "נאום המלך" נגד "אינספשן" בקטגוריה הזאת: מד"ב נגד סרט על אנשי שלטון בריטיים. ואני מקווה שברור לכם מי הפייבוריט שלי. שאר המועמדים נשמעים מעניינים, אבל לא יותר מדי.

התסריט המעובד הטוב יותר
הוגו קברה – ג'ון לוגן (מבוסס על הרומן הגרפי "התגלית של הוגו קברה" מאת בריאן סלזניק)
השיטה המסוכנת – כריסטופר המפטון (מבוסס על המחזה "פתרון הדיבור" מאת כריסטופר המפטון)
The Ides of March – ג'ורג' קלוני, גראנט הסלוב (מבוסס על המחזה Farragut North)  
נערה עם קעקוע דרקון – סטיבן זאליאן (מבוסס על הספר "נערה עם קעקוע דרקון" מאת סטיג לארסון)  
קנינו גן חיות – קמרון קרואו (מבוסס על הספר "קנינו גן חיות" מאת בנג'מין מי)

מחשבות על הזוכה: עדיין קשה, אבל אני אסתכן ואומר של"שיטה מסוכנת" יש הכי הרבה סיכוי בקטגוריה הזאת, פשוט כי נראה שהוא עומד להיות מקופח בקטגוריות אחרות. למעשה, אותו דבר נכון גם לגבי "The Ides of March", "קנינו גן חיות" ו"הוגו קברה". הפייבוריט בשאר הקטגוריות, "נערה עם קעקוע", לא נראה מועמד מבטיח כאן.

סרט האנימציה הטוב ביותר
ריו
פו הדוב
רנגו

מחשבות על הזוכה: הייתי מעדיף לראות את "רנגו" זוכה בגלל העלילה המעניינת שלו, אבל פו הדוב עשוי לתת פייט רציני ועשוי להיות סרט האנימציה המסורתית (*של דיסני*) שזוכה באוסקר. אבל בגדול אין לי מושג.

הצילום הטוב ביותר
סוס מלחמה – יאנוש קאמינסקי
הוגו קברה – רוברט ריצ'ארדסון
מאניבול – וולי פיסטר
עכשיו – רוג'ר דיקנס
עץ החיים – עמנואל לובצקי

העריכה הטובה ביותר
סוס מלחמה – מייקל חאן
נערה עם קעקוע דרקון – קירק באקסטר, אנגוס וול
הוגו קברה – תלמה סקונמייקר
שיטה מסוכנת – רונלד סאנדרס
מאניבול – כריסטופר טלפסן

הפסקול הטוב ביותר
נערה עם קעקוע דרקון – אטיקוס רוס וטרנט רזנור
עץ החיים – אלכסנדר דסלפאט
פו הדוב – האנס זימר
מאניבול – מיכאל דנה
סוס מלחמה – ג'ון וויליאמס

העיצוב האומנותי הטוב ביותר
סוס מלחמה
השבוע שלי עם מרילין
הוגו קברה
השיטה המסוכנת
הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק 2

עיצוב התלבושות הטוב ביותר
סוס מלחמה
הוגו קברה
השבוע שלי עם מרילין
השיטה המסוכנת
העזרה

הסאונד הטוב ביותר
סוס מלחמה
אקס מן: ההתחלה
סאקר פאנץ'
הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק 2
נערה עם קעקוע דרקון

עריכת הסאונד הטובה ביותר
סוס מלחמה
אקס מן: ההתחלה
סאקר פאנץ'
הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק 2
מכוניות 2

האפקטים המיוחדים הטובים ביותר
הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק 2
שודדי הקאריביים 4
סאקר פאנץ'
אקס מן: שנה ראשונה
רובוטריקים 3

האיפור הטוב ביותר
השבוע שלי עם מרילין
הוגו קברה
סאקר פאנץ'

נראה איך אני כחוזה(:

תגובה 1:

  1. דיוויד פינצ'ר הוא פשוט הבמאי הכי טוב כרגע בהוליווד, לדעתי. כל מה שהוא עושה פשוט מצוין. ועכשיו הוא נכנס גם לתחום הטלוויזיה ומביים סדרות.

    השבמחק